Środa, 24 kwietnia 2024.

W dniach 16 – 23 marca 2019 r. grupa dziewięciorga uczniów Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Dwujęzycznymi im. A. Mickiewicza w Piastowie z opiekunami, panią Dorotą Polit (koordynatorem projektu)  i panią Małgorzatą  Janowską  wyjechała do Hanoweru w celu realizacji siedmiodniowego, międzynarodowego projektu edukacyjnego. Jest to kolejny wyjazd uczniów liceum realizowany w ramach współpracy polsko-niemieckiej,
Tegoroczny pobyt w partnerskiej szkole Tellkampfschule w Hanowerze pokrywał się z 10-leciem projektu europejskiego „Europawoche”, w którym uczestniczyła młodzież z 6 krajów Europy. Piastowska młodzież w bieżącym roku dołączyła do szkół realizujących ten projekt.
Do Hanoweru grupa piastowskich uczniów udała się samolotem w sobotę, 16 marca. Na lotnisku w Niemczech czekali na  nich  stęsknieni  niemieccy przyjaciele wraz z nauczycielami. Po serdecznym powitaniu i uściskach zostali zaproszeni do domów niemieckich kolegów, by móc spędzić sobotnie popołudnie wspólnie  z ich rodzinami. Dzięki temu, że niedziela była dniem wolnym od zajęć lekcyjnych, młodzież mogła poświęcić czas na  rodzinne spotkania i zwiedzanie miasta.
      Realizacja projektu rozpoczęła się w poniedziałek, kiedy to wszyscy uczestnicy projektu zebrali się w auli widowiskowej szkoły koordynującej całokształt działań.  Rozpoczęcie projektu poprzedziło serdeczne przywitanie gości przez panią dyrektor szkoły, Katharinę Badenhop. Szczególnie ciepło zostali przywitani uczniowie z Piastowa, jako nowego członka międzynarodowego projektu Europawoche.  Po inauguracji spotkania uczniowie z Holandii, Łotwy, Szwecji, Hiszpanii, Polski i Niemiec zostali  podzieleni na grupy, celem zrealizowania pierwszego punktu z harmonogramu  zaplanowanego w ramach wcześniejszych ustaleń pomiędzy partnerskimi szkołami. Zajęcia warsztatowe miały charakter międzykulturowy. Grupy składające się z reprezentantów   rożnych krajów opracowywały wybrane tematy.  Zwieńczeniem czego miała być  prezentacja dorobku będącego wynikiem starań wszystkich grup projektowych. Proponowane formy to prezentacje multimedialne, filmy czy collage. Po zakończeniu części praktycznej cała grupa młodzieży, czyli ok. 180 osób wraz z nauczycielami udała się na zwiedzanie miasta, a w szczególności pięknego ratusza. To właśnie tutaj, na schodach Rathaus, zostało wykonane wspólne zdjęcie, symbolizujące przyjaźń międzynarodową i przynależność do Europy.
Wtorek był drugim dniem warsztatowym. Cześć uczniów z naszego liceum wzięła udział w zajęciach z hip-hopu, zmaganiach sportowych oraz  w zajęciach z ekologii. I to prawdopodobnie te zajęcia były najbardziej ciekawe… Uczniowie spotkali się bowiem z przedstawicielem organizacji zajmującej się ochroną środowiska, który opowiadał wszystkim o produkcji odzieży, począwszy od zbioru bawełny do punktów sprzedaży oraz o produkcji butów sportowych z uwzględnieniem kosztów poniesionych na wynajem sklepu, zakupu materiału oraz wynagrodzeń. Warsztaty te uświadomiły uczniom, jak bardzo dużo przepłacamy za oryginalne ubrania czy inne artykuły spożywcze, które często powstają  z wyzysku innych osób, zwłaszcza dzieci. Dlatego też warto kupować produkty pochodzące z handlu uczciwego z logo Fair Trade. Są to artykuły co prawda droższe, ale przy ich produkcji nie zachodzi ryzyko wyzysku ludzi.
    Kolejny dzień  wymiany międzynarodowej  to zwiedzanie innych niemieckich miast np. Hamburga  czy Bremy. Grupa polsko – niemiecka pojechała na wycieczkę do Hameln, urokliwej miejscowości, która słynie z legendy o Szczurołapie. Wycieczka ta była o tyle ciekawa, że oprowadzał nas po mieście prawdziwy Rattenfänger, który ubrany był  w tradycyjny strój i przygrywał  na fujarce. Dźwięk tego instrumentu i ciekawa osobowość  przewodnika przeniosła nas do czasów legendy, kiedy to szczury a potem dzieci, podążały za nim jak zaczarowane…
Najciekawszym punktem pobytu w Hameln była chyba jednak wizyta w maleńkiej hucie szkła, gdzie przyjął nas Glasbläser. W  ciągu kilku minut zapoznaliśmy się z produkcją szklanek, kieliszków i rożnych zwierzątek. Jest niesamowitym to, że z piachu i temperatury 1500 stopni  można wyczarować krystalicznie czyste szkło.
Czwartek był dniem najbardziej wyczekiwanym przez wszystkich uczestników projektu. Tego dnia  każda grupa prezentowała efekty swoich prac warsztatowych, a od południa odbywały się próby do prezentacji swojego kraju  podczas wieczoru Europaabend.
Wieczór ten był zorganizowany w sposób bardzo spektakularny, można było odnieść wrażenie, że uczestniczymy w konkursie Eurowizji. Po ogólnym powitaniu i przedstawieniu agendy uroczystości, każdy kraj prezentował piosenkę w swoim języku.
Było to niezwykłe wydarzenie, gdyż wszyscy byli doskonale przygotowani, a pozostali uczestnicy z radością wsłuchiwali się w teksty szwedzkie, łotewskie, holenderskie, hiszpańskie i niemieckie. Grupa piastowskich licealistów, ubrana w swoje szkolne bluzy,  wykonała dwie piosenki, po których rozległy się gromkie brawa, koledzy z pozostałych krajów byli zachwyceni naszymi występami nagradzając nas owacjami na stojąco.
 Pod koniec wieczoru wszyscy zaśpiewali piosenkę „We are the world”, po której pojawiły się łzy wzruszenia. Spotkanie to było niezwykle, gdyż całkowicie zniosło podziały kulturowe,  a zaowocowało wielkim międzynarodowym braterstwem.
Przedostatni dzień pobytu – piątek to obcowanie z naturą. Uczniowie zwiedzili bowiem ogród zoologiczny Erlebis – ZOO w Hanowerze i wizualizację Amazonii w tzw. Panoramie.
Piękna pogoda  i urocze zwierzęta rozpieszczały nas całe przedpołudnie. Może to i dobrze, bo wszyscy zdawali sobie sprawę, że nazajutrz czas wracać do domu, do Polski.
Z lotniska w Hanowerze wyruszyliśmy w godzinach porannych, ale już jesienią w listopadzie przyjadą do nas z powrotem nowi koledzy z Niemiec na kolejny etap naszej wymiany polsko – niemieckiej.

Galeria zdjęć

Europejski projekt edukacyjny „Europawoche”