Sobota, 22 stycznia 2022.

 

   Z radością informujemy, że rozpoczynamy w naszym Liceum nowy projekt pt. „Progr@muj w zespole”, który szczególnie zainteresuje uczniów klas z rozszerzoną informatyką. Celem przedsięwzięcia jest opracowanie innowacji społecznej w formie zajęć szkolnych, które przy okazji nauki programowania mają pomagać uczniom w trenowaniu umiejętności współpracy i komunikacji w zespole – bardzo pożądanych w dorosłym życiu, wbrew stereotypom również w pracy programisty.

    Uczniowie w porozumieniu z nauczycielem będą sobie wyznaczać cel programistyczny do zrealizowania w określonym ramami projektu czasie np. prostą aplikację pogodową. Rolą nauczyciela będzie przeprowadzenie prostego testu predyspozycji i ułożenie składu zespołów oraz dostarczenie odpowiednich pigułek wiedzy dot. języka programowania Python oraz innych obszarów wiedzy związanych z tworzeniem aplikacji. Uczniowie natomiast samodzielnie wyznaczą sobie cel i ścieżkę dojścia do niego oraz dokonają podziału ról w zespole oraz uzgodnień co do sposobu pracy wewnątrz grupy. W trakcie cyklu zajęć nauczyciel, zamiast zajmować się wyłącznie przekazywaniem wiedzy, stanie się dla uczniów wsparciem i pośrednikiem w procesie „dogadywania się” wewnątrz zespołu, będzie wspierał ich w poszukiwaniu rozwiązania problemu i pomagał w pokonywaniu trudności, ale nie wyręczał.

 

 

   Jesteśmy na wstępnym etapie testowania narzędzi projektowych, który prowadzimy we współpracy z dwiema innymi szkołami: Technikum nr 1 w Piasecznie i Liceum Ogólnokształcącym Infotech w Białymstoku. Do współpracy zapraszamy nauczycieli informatyki i uczniów – dla tych pierwszych przygotowujemy rozwiązania, które pomogą im w prowadzeniu zajęć z zakresu programowania i wspieraniu uczniów w pracy zespołowej. Głównymi odbiorcami projektu są jednak uczniowie, dlatego serdecznie zapraszamy uczniów klas z rozszerzoną informatyką do udziału w konsultacjach i współtworzeniu przyjaznych i przejrzystych materiałów. Nauczycieli natomiast prosimy o krytyczne uwagi  i sugestie, które pomogą organizować atrakcyjne zajęcia z zakresu programowania i  będą jednocześnie poligonem doświadczalnym dla uczniów w rozwijaniu i doskonaleniu umiejętności współpracy i komunikacji w zespole. Po przeprowadzonym pilotażu w wybranych przez nauczycieli klasach zajęcia „Progr@muj w zespole” będą dostępne dla wszystkich zainteresowanych uczniów.

Nad innowacją pracuje zespół ekspertów związanych z Fundacją Edukacja na NOWO w składzie: Elżbieta Piotrowska–Gromniak, Rafał Kamiński, Adam Jurkiewicz, Konrad Kosieradzki.

Więcej informacji znajdziecie Państwo wkrótce na podstronie przedsięwzięcia.

Opisana innowacja społeczna powstaje dzięki grantowi uzyskanemu w ramach projektu POPOJUTRZE 2.0 – KSZTAŁCENIE (POWR.04.01.00-00-I108/19)

PROGRAMOWANIE I WSPÓŁPRACA – TO DA SIĘ POGODZIĆ!