Czwartek, 12 grudnia 2024.

Siedemnaście zespołów uczniowskich w tym roku szkolnym przystąpiło do Olimpiady Zwolnionych z Teorii – to 71 uczniów koordynujących realizację projektów społecznych w naszej szkole i poza nią.

Najpierw prowadząc gorące, kontrowersyjne, emocjonalne i głośne dyskusje metodą „Kuli śnieżnej” – wybraliśmy tematy społeczne, które najbardziej nas interesowały.

12 listopada wzięliśmy udział w spotkaniu z Ambasadorem ZWzT. Do 13 listopada zgłosiliśmy 17 projektów społecznych. Teraz „tylko” planowanie, realizacja i zakończenie 🙂

Wszystkie zespoły otrzymują wsparcie Liceum i Fundacji Horyzonty Innowacji.

Strona o projektach

Strona ZWzT


Największą korzyścią dla młodzieży realizującej zespołowe projekty społeczne jest rozwój kompetencji przyszłości – komunikacji, kreatywności, krytycznego myślenia i kooperacji. Udział w olimpiadzie jest szansą na zdobycie cennych i ciekawych doświadczeń. Realizując swoje projekty społeczne uczą się wielu praktycznych umiejętności, w tym między innymi planowania swoich działań, rozmowy i korespondencji z mediami i potencjalnymi partnerami, czy organizacji wydarzeń. Poza tym pracując w grupach, muszą dzielić zadania adekwatnie do swoich predyspozycji czy rozwiązywać konflikty, co jest cenną lekcją komunikacji i zarządzania.

Dla wielu uczestników realizacja projektu jest sposobem na nawiązanie relacji z rówieśnikami i znalezieniem swojego miejsca w społeczności szkolnej. Nie sposób nie wspomnieć także o rozwijaniu swoich pasji i niejednokrotnie pierwszej okazji do zrealizowania samodzielnie swojego pomysłu. Buduje to poczucie sprawczości i pewność siebie u uczniów, a często prowadzi do odkrycia tego, czym chcieliby zajmować się w przyszłości. Warto również podkreślić bardzo namacalne korzyści – międzynarodowy certyfikat z zarządzania projektami, który jest ceniony przez wiele zagranicznych uczelni oraz pracodawców w procesie rekrutacji.


Dla młodych ludzi zaangażowanie się w zespołową realizację projektu społecznego jest okazją do rozwijania kluczowych umiejętności, budowania więzi społecznych, zdobywania przydatnego doświadczenia pracy w grupie. Nie bez znaczenia jest tu aspekt metody. Właśnie projekt społeczny, oparty na realnym działaniu, wsparty przez darmową platformę internetową skierowaną do ucznia_ennicy sprawia, że jest to atrakcyjna forma zdobywania wiedzy i doświadczenia. Wiem z codziennej pracy z młodzieżą w szkole i ze spotkań, że „olimpiada” kojarzy się z nauką odtwórczą i limitami zwycięzców_czyń. Mam nadzieję, że Cię pozytywnie zaskoczę. W Olimpiadzie Zwolnieni z Teorii jest zupełnie inaczej. Wiedzę i umiejętności zdobywa się praktycznie – o tym już wspominałem. Zespół projektowy działa nad zagadnieniem, które sam zespół wybrał i w skali jaką uzna za właściwą. A co ze wspomnianym limitem zwycięzców_czyń? W tej Olimpiadzie takiego limitu po prostu nie ma! Każdy zespół i każda osoba, która ukończy swój projekt jest Finalistą_ką Ogólnopolskiej Olimpiady Zwolnieni z Teorii i dodatkowo otrzymuje imienny certyfikat PMI (Project Management Institute) potwierdzający umiejętność pracy metodą projektową i pracy w zespole. Ale nie tylko certyfikat jest nagrodą. Przede wszystkim, na co wskazuje sama młodzież po ukończeniu projektu, jest nią możliwość czynienia dobra oraz obserwowanie tego skutków. Najczęściej są to pozytywne zmiany w danej społeczności. Dzieje się tak, ponieważ działanie młodzieży w centrum stawia potrzebę innych i angażuje społeczność w proces pozytywnej zmiany. Jeśli do tego wszystkiego dodamy, że dzięki realizacji projektu społecznego młodzież: rozwinie umiejętności społeczne, wzmocni swoje kompetencje (kreatywność, praca w zespole, rozwiązywanie konfliktów), wzmocni pewność siebie, rozwinie samodzielność, zacznie budować doświadczenie zawodowe, ma duże szanse na poczucie satysfakcji i spełnienia – to przyznasz, że brzmi już nie tylko, jako wyzwanie, ale jak coś, co jest doświadczeniem wartym spróbowania?

Maciej Madeksza, ekspert ZWzT, trener,nauczyciel


Projekty uczniowskie siłą Społeczności szkolnej!