Dwa kolejne spotkania STEM-owni poświęcone były analizie i opracowaniu wyników badań terenowych zebranych podczas pierwszych zajęć. Uczniowie pracowali w grupach, tworząc zestawienia danych w postaci tabel i wykresów. Na tej podstawie rozpoczęli projektowanie „Mapy ryzyka smogowego Piastowa” – autorskiego opracowania EKO – Detektywów, obrazującego miejsca szczególnie narażone na zanieczyszczenia powietrza.
Następnie odbyła się wizyta eksperta z Urzędu Miasta, który wygłosił miniwykład na temat źródeł i skutków zanieczyszczeń powietrza w Piastowie oraz przedstawił problem smogu w kontekście lokalnym. Podczas panelu dyskusyjnego uczniowie mogli zadawać pytania, dzielić się swoimi obserwacjami i proponować własne pomysły na poprawę jakości powietrza. Ekspert zaprezentował również miejską stację badawczą, objaśniając zasady jej działania i znaczenie monitoringu środowiskowego w codziennej praktyce.
Końcowym etapem zajęć było tworzenie raportów z przeprowadzonych badań i wspólne opracowanie propozycji działań ekologicznych. Uczestnicy zastanawiali się, jakie inicjatywy mogą podjąć w szkole, domu i społeczności lokalnej, aby ograniczyć problem smogu.
Spotkanie łączyło analizę danych, pracę projektową i wymiar praktyczny dzięki współpracy z ekspertem, co wzmacniało u uczniów poczucie realnego wpływu na otaczające środowisko.










Na koniec grupy zaprezentowały wypracowane na zajęciach konkretne propozycje działań ekologicznych:
- W szkole
- organizacja akcji „Rowerem do szkoły” lub dnia bez samochodu, promowanie dojazdów rowerem i hulajnogą z zachowaniem wszelkich zasad bezpieczeństwa,
- prowadzenie kampanii edukacyjnej (plakaty, gazetki, prezentacje) na temat smogu i jego skutków przynajmniej raz w roku w każdej szkole np. przy akcji „Sprzątanie świata”,
- sadzenie drzew i roślin wokół szkoły (zielone ekrany przeciwpyłowe) wspólnie ze swoimi nauczycielami oraz rodzicami,
- konkurs klasowy na najbardziej ekologiczną inicjatywę,
- oszczędzanie energii w budynku szkoły (gaszenie świateł, zamykanie okien, kontrola ogrzewania).
- W domu
- ograniczenie palenia w piecach nieekologicznym paliwem (np. mokrym drewnem, śmieciami),
- segregacja odpadów i kompostowanie bioodpadów,
- rezygnacja z nadmiernego używania samochodu na rzecz spacerów, komunikacji miejskiej lub roweru,
- wietrzenie mieszkania w godzinach mniejszego stężenia smogu,
- zachęcanie rodziny do korzystania z energooszczędnych urządzeń i żarówek.
- W społeczności lokalnej
- udział w lokalnych akcjach nasadzeń drzew i tworzenia zielonych przestrzeni,
- zgłaszanie do urzędu przypadków spalania odpadów lub nadmiernego zadymienia,
- organizowanie pikników lub warsztatów rodzinnych o tematyce ekologicznej,
- promowanie aplikacji do monitorowania jakości powietrza wśród mieszkańców,
- opracowanie i przekazanie władzom miasta uczniowskich rekomendacji dotyczących poprawy jakości powietrza (np. więcej stacji pomiarowych, rozwój ścieżek rowerowych).
Bardzo dziękujemy wszystkim uczniom oraz ich opiekunom za udział w zajęciach, serdecznie zapraszamy na kolejne. Projekt został dofinansowany ze środków Funduszu Amazon oraz szkolnej Fundacji Horyzonty Innowacji.
Przypominamy, że na zajęcia można zapisać się w sekretariacie liceum dzwoniąc pod numer 22 723 65 06 i zapisując się na konkretne terminy tj. 27 września.
Koordynatorka projektu- p.Monika Kwatek, Autorka projektu- p.Aneta Czyż-Pachołek

