Zajęcia matematyczne w ramach Rodzinnych Laboratoriów Weekendowych, w których wykorzystano grę Rummikub w wersji liczbowej, miały na celu wspieranie rozwoju umiejętności matematycznych, logicznego myślenia oraz kompetencji społecznych. Uczestnikami byli uczniowie szkoły podstawowej oraz ich opiekunowie.
Pani Joanna Brzozowska zaplanowała zajęcia w sposób umożliwiający stopniowe wprowadzanie zasad gry poprzez działania praktyczne i refleksję nad podejmowanymi decyzjami. Wykorzystano grę w rozmiarze XXL, co sprzyjało pracy zespołowej i aktywizowało uczestników w przestrzeni ruchowej, a także autorskie ćwiczenia wprowadzające, oparte na analizie i zastosowaniu własności zbiorów.


Podczas zajęć uczniowie rozwijali konkretne umiejętności matematyczne:
- wykonywanie działań na liczbach naturalnych w kontekście reguł gry
- porządkowanie i porównywanie wartości liczbowych
- utrwalanie pojęcia zbiorów liczbowych i nieliczbowych
- analizowanie problemów i formułowanie strategii rozwiązania
- szacowanie wyników i przewidywanie konsekwencji podejmowanych ruchów
- doskonalenie pamięci operacyjnej poprzez szybkie obliczenia
- rozwijanie koncentracji, planowania i myślenia strategicznego
Zajęcia Rodzinnych Laboratoriów powaliły łączyć praktyczne zastosowanie wiedzy matematycznej z nauką analizy, wnioskowania i oceny skuteczności podejmowanych działań. Gra stałą się pretekstem do rozwoju kompetencji kluczowych – nie tylko poznawczych, ale i społecznych. Wspólna gra w zespołach wymagała od uczestników współpracy, planowania, komunikacji i respektowania zasad. Dzieci oraz dorośli uczyli się dzielenia odpowiedzialności, wzajemnego wspierania, a także radzenia sobie z emocjami związanymi z rywalizacją i podejmowaniem decyzji.

Zajęcia sprzyjały integracji międzypokoleniowej – połączyły uczniów i opiekunów we wspólnym działaniu, które w naturalny sposób budowało relacje, uczyło zaufania i otwartości. W efekcie uczestnicy poznali także turniejowe zasady gry.
Wykorzystanie gier planszowych w edukacji matematycznej potwierdziło, że nauka może być nie tylko skuteczna, ale i angażująca. Połączenie elementów zabawy, strategii i współpracy pozwala uczniom rozwijać zarówno kompetencje poznawcze, jak i społeczno-emocjonalne. To wartościowy przykład tego, jak poprzez grę można realizować cele edukacyjne w sposób nowoczesny i bliski uczniowi.
Koordynatorka projektu Monika Kwatek, Autorka projektu Aneta Czyż-Pachołek


