Poniedziałek, 17 listopada 2025.

W ramach projektu STEMownia – Otwórz drzwi Nauce” odbyły się kolejne dwa spotkania w ramach działania „Opowiedz mi przyszłość – cyfrowe historie lokalne”. Warsztaty łączyły dwa pokolenia, młodzież i seniorów. Odbyły się one w sali informatycznej, gdzie pod czujnym okiem pana Tomasza Nizioła, uczestnicy wspólnie rozwijali kompetencje cyfrowe oraz poznawali historię lokalnej społeczności. Spotkanie miało na celu wzajemną wymianę doświadczeń, integrację pokoleń oraz utrwalenie wspomnień i lokalnego dziedzictwa Piastowa.

Na początku zajęć młodzież pomagała seniorom w obsłudze narzędzi komputerowych, takich jak mapy internetowe czy edytory tekstu. Uczestnicy wspólnie odnajdywali ważne miejsca na mapie Piastowa, a także porównywali, jak zmieniała się przestrzeń miasta na przestrzeni lat. Seniorzy dzielili się opowieściami o miejscach, których dziś już nie ma lub wyglądają zupełnie inaczej niż kiedyś. Wyszukiwali także swoich ulubionych miejsc, jak też odnajdywali swoje domy lub znajome miejsca w Piastowie.

Kolejnym etapem było tworzenie wirtualnego spaceru po Piastowie. Młodzi uczestnicy pokazywali, jak korzystać z technologii do prezentowania informacji, a seniorzy wnosili do projektu swoją wiedzę, wspomnienia i historie związane z poszczególnymi punktami na mapie. Dzięki temu powstawał materiał łączący teraźniejszość z przeszłością miasta.

Niezwykle wartościowym elementem drugich zajęć były wywiady przeprowadzone przez młodzież z zaproszonymi seniorami. Rozmowy dotyczyły życia w Piastowie dawniej i dziś oraz wizji przyszłości jako miasta położonego blisko dużej aglomeracji. Poruszano temat zmian społecznych, kultury oraz ważnych wydarzeń, które kształtowały lokalną tożsamość. Uczniowie uczyli się prowadzenia rozmowy, zadawania pytań oraz dokumentowania zebranych informacji.

Atmosfera podczas spotkania była pełna życzliwości, zaciekawienia i zaangażowania. Seniorzy z dumą dzielili się swoją wiedzą i doświadczeniami, a uczniowie z entuzjazmem wspierali ich w korzystaniu z nowych technologii. Zajęcia stały się prawdziwą lekcją historii, współpracy i otwartości na siebie nawzajem.

Wspólna praca pokoleń pokazała, że rozwój kompetencji cyfrowych może iść w parze z pielęgnowaniem pamięci o lokalnym dziedzictwie — a efekty tych działań będą wartościowe zarówno dziś, jak i dla przyszłych mieszkańców Piastowa.

Koordynatorka projektu Monika Kwatek, Autorka projektu Aneta Czyż-Pachołek

Spotkanie międzypokoleniowe: Cyfrowe historie lokalne