13 grudnia w dwóch zespołach klasowych o profilu humanistycznym (IA, IIA) odbyły się teatralne lekcje pt. „Język współczesnego teatru”. Warsztaty przeprowadziła p. Natalia Grzędzińska-pedagog teatru z Teatru Powszechnego im. Zygmunta Hubnera w Warszawie, z którym współpracujemy w zakresie edukacji teatralnej. Na warsztatach młodzież dowiedziała się , jakim językiem posługuje się sztuka współczesna. Uczniowie obejrzeli fragmenty spektaklu i omówili narzędzia wykorzystywane we współczesnej inscenizacji. Druga część warsztatów była praktyczna. Młodzież miała za zadanie odegrać scenki wykorzystując znane jej techniki teatralne. Z informacji uzyskanych od uczniów wynika, że warsztaty wzbogaciły ich wiedzę nt. języka współczesnego teatru oraz, co najważniejsze, przeniosły młodzież do świata teatru.
To nie koniec naszej przygody z Teatrem Powszechnym. Nasze uczennice regularnie uczęszczają na warsztaty organizowane w siedzibie teatru w Warszawie. Pracują tam nad projektem międzypokoleniowym „Nowy demokratyczny świat”. Projekt przeznaczony jest dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych oraz dla osób powyżej 55. roku życia i skupia się na tworzeniu wspólnej instalacji artystycznej, której autorami będą reprezentanci dwóch pokoleń.
Ideą przedsięwzięcia jest stworzenie formy do wypowiedzi artystycznej i integracji międzypokoleniowej, nawiązanie prawdziwego dialogu pomiędzy uczestnikami, a także poszukiwanie wspólnej platformy do wymiany myśli. W trakcie projektu podejmowana jest tematyka demokratycznej wspólnoty i działań na rzecz społeczeństwa – obszarów tak bliskich Jackowi Kuroniowi. Zajęcia to próba zderzenia dwóch światów, dzisiejszego i z przeszłości. Warsztaty prowadzone są przez pedagoga teatru, animatorów i zaproszonych artystów.
Wszystkie zajęcia mają miały charakter twórczy. Warsztaty łączą w sobie elementy działań plastycznych i teatralnych.
Projekt zakłada 10 spotkań, które związane będą z następującą tematyką:
- Jacek Kuroń – myśl i idea.
- Co to znaczy współpracować?
- „Kiedy ja byłem w Twoim wieku…” – opowieści z dzieciństwa.
- „Miasto moje, a w nim…”
- „Wolność, po co nam wolność?”
- Kim jest patriota?
- Władza. Kto ją ma, z czym się wiąże i dlaczego?
- Równość. Czy są równi i równiejsi?
- Sztuka w przestrzeni publicznej.
- Czego oni mogą mnie nauczyć? Wymiana umiejętności.