Sobota, 27 kwietnia 2024.

WYMIANA POLSKO- NIEMIECKA W MICKIEWICZU

Regulamin
1. Projekt „Europawoche”

W dniach 16 – 23 marca 2019 r. grupa dziewięciorga uczniów Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Dwujęzycznymi im. A. Mickiewicza w Piastowie z opiekunami, panią Dorotą Polit (koordynatorem projektu)  i panią Małgorzatą  Janowską  wyjechała do Hanoweru w celu realizacji siedmiodniowego, międzynarodowego projektu edukacyjnego. Jest to kolejny wyjazd uczniów liceum realizowany w ramach współpracy polsko-niemieckiej.

Tegoroczny pobyt w partnerskiej szkole Tellkampfschule w Hanowerze pokrywał się z 10-leciem projektu europejskiego „Europawoche”, w którym uczestniczyła młodzież z 6 krajów Europy. Piastowska młodzież w bieżącym roku dołączyła do szkół realizujących ten projekt.

Do Hanoweru grupa piastowskich uczniów udała się samolotem w sobotę, 16 marca. Na lotnisku w Niemczech czekali na  nich  stęsknieni  niemieccy przyjaciele wraz z nauczycielami. Po serdecznym powitaniu i uściskach zostali zaproszeni do domów niemieckich kolegów, by móc spędzić sobotnie popołudnie wspólnie  z ich rodzinami. Dzięki temu, że niedziela była dniem wolnym od zajęć lekcyjnych, młodzież mogła poświęcić czas na  rodzinne spotkania i zwiedzanie miasta.

      Realizacja projektu rozpoczęła się w poniedziałek, kiedy to wszyscy uczestnicy projektu zebrali się w auli widowiskowej szkoły koordynującej całokształt działań.  Rozpoczęcie projektu poprzedziło serdeczne przywitanie gości przez panią dyrektor szkoły, Katharinę Badenhop. Szczególnie ciepło zostali przywitani uczniowie z Piastowa, jako nowego członka międzynarodowego projektu Europawoche.  Po inauguracji spotkania uczniowie z Holandii, Łotwy, Szwecji, Hiszpanii, Polski i Niemiec zostali  podzieleni na grupy, celem zrealizowania pierwszego punktu z harmonogramu  zaplanowanego w ramach wcześniejszych ustaleń pomiędzy partnerskimi szkołami. Zajęcia warsztatowe miały charakter międzykulturowy. Grupy składające się z reprezentantów   rożnych krajów opracowywały wybrane tematy.  Zwieńczeniem czego miała być  prezentacja dorobku będącego wynikiem starań wszystkich grup projektowych. Proponowane formy to prezentacje multimedialne, filmy czy collage. Po zakończeniu części praktycznej cała grupa młodzieży, czyli ok. 180 osób wraz z nauczycielami udała się na zwiedzanie miasta, a w szczególności pięknego ratusza. To właśnie tutaj, na schodach Rathaus, zostało wykonane wspólne zdjęcie, symbolizujące przyjaźń międzynarodową i przynależność do Europy.

Wtorek był drugim dniem warsztatowym. Cześć uczniów z naszego liceum wzięła udział w zajęciach z hip-hopu, zmaganiach sportowych oraz  w zajęciach z ekologii. I to prawdopodobnie te zajęcia były najbardziej ciekawe… Uczniowie spotkali się bowiem z przedstawicielem organizacji zajmującej się ochroną środowiska, który opowiadał wszystkim o produkcji odzieży, począwszy od zbioru bawełny do punktów sprzedaży oraz o produkcji butów sportowych z uwzględnieniem kosztów poniesionych na wynajem sklepu, zakupu materiału oraz wynagrodzeń. Warsztaty te uświadomiły uczniom, jak bardzo dużo przepłacamy za oryginalne ubrania czy inne artykuły spożywcze, które często powstają  z wyzysku innych osób, zwłaszcza dzieci. Dlatego też warto kupować produkty pochodzące z handlu uczciwego z logo Fair Trade. Są to artykuły co prawda droższe, ale przy ich produkcji nie zachodzi ryzyko wyzysku ludzi.

    Kolejny dzień  wymiany międzynarodowej  to zwiedzanie innych niemieckich miast np. Hamburga  czy Bremy. Grupa polsko – niemiecka pojechała na wycieczkę do Hameln, urokliwej miejscowości, która słynie z legendy o Szczurołapie. Wycieczka ta była o tyle ciekawa, że oprowadzał nas po mieście prawdziwy Rattenfänger, który ubrany był  w tradycyjny strój i przygrywał  na fujarce. Dźwięk tego instrumentu i ciekawa osobowość  przewodnika przeniosła nas do czasów legendy, kiedy to szczury a potem dzieci, podążały za nim jak zaczarowane…

Najciekawszym punktem pobytu w Hameln była chyba jednak wizyta w maleńkiej hucie szkła, gdzie przyjął nas Glasbläser. W  ciągu kilku minut zapoznaliśmy się z produkcją szklanek, kieliszków i rożnych zwierzątek. Jest niesamowitym to, że z piachu i temperatury 1500 stopni  można wyczarować krystalicznie czyste szkło.

Czwartek był dniem najbardziej wyczekiwanym przez wszystkich uczestników projektu. Tego dnia  każda grupa prezentowała efekty swoich prac warsztatowych, a od południa odbywały się próby do prezentacji swojego kraju  podczas wieczoru Europaabend.

Wieczór ten był zorganizowany w sposób bardzo spektakularny, można było odnieść wrażenie, że uczestniczymy w konkursie Eurowizji. Po ogólnym powitaniu i przedstawieniu agendy uroczystości, każdy kraj prezentował piosenkę w swoim języku.

Było to niezwykłe wydarzenie, gdyż wszyscy byli doskonale przygotowani, a pozostali uczestnicy z radością wsłuchiwali się w teksty szwedzkie, łotewskie, holenderskie, hiszpańskie i niemieckie. Grupa piastowskich licealistów, ubrana w swoje szkolne bluzy,  wykonała dwie piosenki, po których rozległy się gromkie brawa, koledzy z pozostałych krajów byli zachwyceni naszymi występami nagradzając nas owacjami na stojąco.

 Pod koniec wieczoru wszyscy zaśpiewali piosenkę „We are the world”, po której pojawiły się łzy wzruszenia. Spotkanie to było niezwykle, gdyż całkowicie zniosło podziały kulturowe,  a zaowocowało wielkim międzynarodowym braterstwem.

Przedostatni dzień pobytu – piątek to obcowanie z naturą. Uczniowie zwiedzili bowiem ogród zoologiczny Erlebis – ZOO w Hanowerze i wizualizację Amazonii w tzw. Panoramie.

Piękna pogoda  i urocze zwierzęta rozpieszczały nas całe przedpołudnie. Może to i dobrze, bo wszyscy zdawali sobie sprawę, że nazajutrz czas wracać do domu, do Polski.

Z lotniska w Hanowerze wyruszyliśmy w godzinach porannych, ale już jesienią w listopadzie przyjadą do nas z powrotem nowi koledzy z Niemiec na kolejny etap naszej wymiany polsko – niemieckiej.

 

Galeria zdjęć

2. Projekt „Międzynarodowa przyjaźń – nasze wspólne zainteresowania”

W dniach 24 listopada – 01 grudnia  2018 r. gościliśmy w naszym liceum  młodzież z zaprzyjaźnionej  szkoły Tellkampfschule w Hanowerze. Tym razem nasze miasto odwiedziło 9 uczniów i dwoje opiekunów z Niemiec i odbyło się w ramach projektu wymiany polsko – niemieckiej. Tematem przewodnim tegorocznego projektu  była „Międzynarodowa przyjaźń – nasze wspólne zainteresowania”, a  koordynatorem całego przedsięwzięcia pani Dorota Polit, nauczyciel języka niemieckiego.

Wymiana uczniowska w liceum odbyła się po raz kolejny i na pewno nieostatni, gdyż zaobfitowała wspaniałymi relacjami koleżeńskimi i mnóstwem  łez w dniu wyjazdu. Również  ciekawy program przełożył  się na duże zaangażowanie uczniów w całym projekcie i na swobodną komunikację w języku niemieckim i angielskim. Zaproszeni goście przybyli do nas późnym wieczorem w sobotę 24 listopada, zostali odebrani przez naszych uczniów i ich rodziców.
Pierwsze wspólne spotkanie miało miejsce w niedzielę, kiedy to udaliśmy się na Niewidzialną Wystawę w Warszawie.
„Wyobraź sobie, że całkowicie gaśnie światło…” – ta interaktywna podróż w niewidzialny świat, pokazała nam, jak można radzić sobie w codziennych sytuacjach bez pomocy wzroku – wyłącznie za pomocą zmysłu, węchu i równowagi. Po prawie godzinnym przebywaniu w absolutnej ciemności  wszyscy wyszli, jakby inni, zadumani i wyciszeni…
Po wystawie pojechaliśmy na krótki spacer do Łazienek królewskich, by przejść się po letniej rezydencji Króla Stanisława Augusta, i by móc przedstawić gościom oświeceniowe idee tamtejszych zabytków.
Drugi dzień wymiany (poniedziałek 26 XI) przeznaczony został na  Krakowskie Przedmieście i Warszawską Starówkę. Odbyliśmy długi spacer po najbardziej reprezentacyjnej arterii Warszawy i zobaczyliśmy miejsca związane z historią miasta – m.in. Pałac Staszica, Pomnik Adama Mickiewicza, Pałac Prezydencki, Plac Zamkowy, Kolumnę Zygmunta, Archikatedrę Św. Jana  i Rynek Starego Miasta. Jednym z  najbardziej ciekawych miejsc w okolicach starego miasta okazał się jednak Grób Nieznanego Żołnierza i uroczysta zmiana warty.
We wtorek zmieniliśmy cel naszej wycieczki z humanistycznego na nauki przyrodnicze, byliśmy bowiem w Centrum Nauki Kopernik. Ponad 450 eksponatów, zaawansowane technologie i multimedia  pomogły z pewnością  w realizacji swoich zainteresowań. Taka trzygodzinna zabawa pozwoliła wszystkim nam przeniesienie się  do świata dziecięcych marzeń  i niesamowitych wyobrażeń.
Środa była dniem sportu. W szkole odbyły się zajęcia sportowe z piłki nożnej, unihokeja i tenisa stołowego. Jak przystało na naszych gości z zachodu rywalizacja była bardzo zacięta, ale oczywiście na stopie przyjacielskiej.
W godzinach popołudniowych pojechaliśmy na  Powiśle na zwiedzanie Stadionu PGE Narodowy. W trakcie ponad półtoragodzinnej trasy VIP,  zapoznaliśmy się z historią stadionu, z jego pięknymi wnętrzami. Zobaczyliśmy lożę VIP-owską, salę kryształową, szatnię piłkarzy, ich strefę relaksu i studio prasowe. Trzeba przyznać, że stadion robi wrażenie, tym bardziej, że możemy poszczycić się światowej sławy polskimi piłkarzami.
W czwartek postanowiliśmy zaprosić młodzież niemiecką na spotkanie z  perłą polskiego baroku, a mianowicie do Pałacu Jana III. Sobieskiego w Wilanowie. Przepiękne wyposażenie pałacu, prawdziwa historia i autentyczne pamiątki wywarły na naszych gościach niesamowite wrażenia.
Przedostatni dzień naszej wymiany był dniem praktycznie wolnym. To czas przeznaczony  na odpoczynek i zakup pamiątek. Dopiero po południu wybraliśmy się na wspólną zabawę do kręgielni, by spędzić te ostanie godziny jeszcze razem…, tu w Polsce.
Tygodniowy program naszej wymiany to nie tylko wycieczki i spacery po warszawie.
To także czas przeznaczony na zabawę,  intensywny udział w zajęciach i naukę.
W poniedziałek pani Dorota Polit zorganizowała nam dwugodzinne zajęcia integracyjne, dzięki którym mogliśmy wzajemnie się poznać, zaprezentować swoje zainteresowania oraz porozmawiać bez używania języka ojczystego. Mieliśmy także możliwość  rywalizacji poznając tajniki niemieckiego memory oraz organizując różne zagadki i quizy.
Przez kolejne dni  uczniowie uczestniczyli w zajęciach z języka angielskiego, chemii, wyżej wspomnianego już sportu i matematyki. Zajęcia przyrodnicze odbyły się w języku angielskim, więc wszyscy mogli wziąć w nich aktywny udział. Szczególnie dobrze uczniowie bawili się na lekcji chemii, gdzie robili bardzo ciekawe eksperymenty. Zdarzyło się, że część tych doświadczeń testowana była na głowach młodych chemików, gdy jednym z produktów była bezpieczna dla zdrowia olbrzymia ilość piany.
W przedostatni dzień naszej wspólnej przygody spotkaliśmy się w pracowni języka niemieckiego, celem podsumowania projektu. Zrobiliśmy wspólną gazetkę i razem omawialiśmy program naszej rewizyty w marcu 2018r. Bardzo czekamy już na ten wyjazd, gdyż weźmiemy udział w międzynarodowym projekcie tzw. Europawoche. Będzie to spotkanie około 180 młodych osób z różnych krajów m.in. z Hiszpanii, ze Szwecji, z Francji, Litwy, Łotwy  itp. W tym czasie będziemy współpracując w gronie międzynarodowym realizować wiele wspólnych projektów.
Na wyjazd ten musimy się jednak gruntownie przygotować, gdyż każda z grup ma  za zadanie przedstawić swój kraj w różnoraki sposób – poprzez taniec, piosenkę itp. A my mamy się czym pochwalić, bo jesteśmy dumni z naszego wolnego  od 100 lat kraju. Reprezentacja naszego liceum już teraz myśli o  promocji Naszej Ojczyzny na tle młodzieży z innych państw.
Sobota,  była  chyba najsmutniejszym dniem w trakcie tego całego projektu. To dzień rozstania na kilkanaście długich tygodni. Pożegnaniom towarzyszyły łzy wzruszenia, mocnych uścisków, obietnic, mnóstwa podziękowań i prezentów.
Ku uciesze wszystkich uczestników nasi niemieccy przyjaciele wyruszyli  z dwugodzinnym opóźnieniem w kierunku cudnego Hanoweru, do swoich domów. Ale za trzy miesiące podążymy za nimi, by znów spędzić ze sobą kilka cudownych dni…

 Galeria zdjęć

 3. Piastów – Hannover marzec 2018

Podróż upłynęła nam bardzo przyjemnie i w godzinach wieczornych mogliśmy się wszyscy przywitać z naszymi niemieckimi kolegami na dworcu Hauptbahnhof w Hanowerze. Po ciepłych słowach przywitania i wielu uściskach wszyscy udaliśmy  się do domów rodzinnych naszych zachodnich sąsiadów.

            Pierwszy dzień naszego pobytu, niedziela, była dniem wolnym, poświęconym rodzinie. Był to też  czas na prezentację  swoich umiejętności językowych, które jak się okazało były bardzo wysokie. Po południu niemieccy koledzy zabrali nas na krótki spacer po  Hanowerze, pokazując uroki tego pięknego miasta.

W poniedziałek 5 marca, po raz pierwszy uczestniczyliśmy w porannych zajęciach lekcyjnych  w szkole niemieckiej. Podzieleni na dwie grupy wzięliśmy udział w zajęciach z języka francuskiego i chemii. Byliśmy zaskoczeni tym, że nasi rówieśnicy mają lekcje trwające w większości 90 minut i aż półgodzinne przerwy. Po wspólnych zajęciach nastąpiła część oficjalna, podczas której pani dyrektor Katharina Badenhop serdecznie nas powitała, podziękowała za współpracę i poprosiła o krótką autoprezentację naszych uczniów. W tym momencie mogliśmy się pochwalić naszą dobrą znajomością języka angielskiego i niemieckiego. Po skończonej prezentacji, pani Dorota Polit, powitała panią dyrektor, nauczycieli i uczniów niemieckich, bardzo serdecznie podziękowała za zaproszenie i za ciepłe przyjęcie. Obie strony wyraziły także chęć dalszej współpracy polsko- niemieckiej. Po części oficjalnej wszyscy uczestnicy  wymiany udali się na zwiedzanie w okolicy Hanoweru – pobliskiego Jeziora Maschsee, pięknego zabytkowego ratusza i innych ciekawych obiektów w mieście . Naszą uwagę przykuła ogromna ilość rzeźb współczesnej kultury, które można było spotkać co kilkanaście metrów.

Dzień następny, wtorek, rozpoczął się szkolnym dzwonkiem o godzinie 8.00 i i udziałem w kolejnych lekcjach, tym razem z języka angielskiego. Po zajęciach udaliśmy się do przepięknego Oceanarium Sealife. Obejrzeliśmy tu ciekawe morskie żyjątka, tropikalną roślinność a przede wszystkim zapoznaliśmy się z nowym słownictwem z zoologii i botaniki. Po naszej oceanicznej wędrówce przyszedł czas na chwile relaksu i powolny powrót do naszych niemieckich rodzin.

 

            Środa, była dniem bardzo długo przez nasz wyczekiwanym. Pociągiem udaliśmy się do oddalonego o około 80 km  urokliwego miasteczka Goslar, leżącego u podnóży gór Harz w Dolnej Saksonii. Wraz z przewodnikiem zwiedziliśmy Kopalnię Rudy  Rammelsberg. Ubrani w kaski zjechaliśmy wagonikami w dół trasą 500-metrową, gdzie zapoznaliśmy się z historią kopalni – ze sposobem  wydobywania metali – od czasów powstania kopalni do momentu jej zamknięcia w roku  1988. Wysoka ranga zachowanych zabytków górniczych przyczyniła się do wpisania kopalni w 1992r. przez UNESCO do pomników Światowego Dziedzictwa Kulturowego. Wielu uczniów mogło wczuć się w rolę górników i spróbować dokonać odwiertów przy pomocy olbrzymiej wiertarki lub wziąć udział w inscenizowanej eksplozji celem rozdrobnienia minerałów. W kopalnianych korytarzach natknęliśmy się także na nacieki organiczne, powstałe z wody, bakterii, metali i rożnych soli. Do wydzielenia poszczególnych kolorowych elementów tych nacieków niezbędna jest wiedza z chemii, której naszym uczniom nie brakowało. Po powrocie na powierzchnię ziemi udaliśmy się na wspólny posiłek  a potem na spacer po zabytkowym mieście Goslar. Jak się okazało nie był to tylko zwyczajny spacer. Niemieccy nauczyciele przygotowali dla nas karty pracy, które zawierały szereg pytań i wskazówek dotyczących zabytków i symboli tego miasta. Po zebraniu wszystkich informacji wróciliśmy do naszego Hanoweru.

 

Dwa ostatnie dni naszego pobytu, czwartek i piątek, to czas poświęcony na udział w lekcjach do godziny 9.30 a potem czas na przebywanie z przyrodą.
            W czwartek byliśmy w ogrodach  Herrenhäuser Gärten  na wystawie motyli, orchidei i kaktusów. Chyba nikt z nas nie sadził,  że  istnieje tak wiele gatunków motyli, tak kolorowych i dużych. W sąsiadującej obok  wystawie z cudownym zapachem przepięknych orchidei czuliśmy się jak w zaczarowanym ogrodzie. Ogród botaniczny w Hanowerze zaoferował nam także wizytę na wystawie kaktusów. Niezwykłość tych roślin i innych sukulentów pozwoliła nam przenieść się myślami do opustoszałego Teksasu. Pod koniec obcowania z przyrodą wszyscy przeszliśmy do kolejnej części ogrodu  gdzie znajduje się piękny Zamek Herrenhausen i kolorowe groty, obfitujące w elementy sztuki współczesnej.
            Piątek był dniem dla miłośników zwierząt, gdyż zwiedziliśmy niesamowity ogród zoologiczny Erlebnis -Zoo. Jest on niezwykły, ponieważ przy efektach akustycznych zaprasza do rożnych wydzielonych zakątków świata – Afryki, Indii, Australii itp. Pomimo, iż był początek marca wszystkie zwierzęta wyszły nam na spotkanie. Niektóre z nich można było podkarmić i pogłaskać.
            Sobota to ostatni  dzień naszego pobytu w tym 500 – tysięcznym mieście. Przed południem wyruszymy w drogę powrotną do Warszawy. Nie obyło się bez wzruszeń.
Nasza współpraca ze szkolą Tellkampfschule okazała się strzałem w dziesiątkę. Przez ten okres intensywnie doskonaliliśmy nasze kompetencje językowe z języka niemieckiego i angielskiego. Poznawaliśmy różnice kulturowe i gospodarcze pomiędzy naszymi krajami. Znaleźliśmy też wiele cech wspólnych, ale też zaobserwowaliśmy wiele różnic w systemie edukacji niemieckiej. W pełni zrealizowaliśmy temat naszego projektu – „Podróż odkrywcza, w poszukiwaniu różnic i podobieństw między krajem polskim i niemieckim”.
Z niecierpliwością czekamy już na kolejny wyjazd  do Hanoweru w marcu 2019 r. na tzw. Tydzień Europejski. Do naszej zaprzyjaźnionej szkoły  przyjadą wtedy  uczniowie z innych 6 państw europejskich, m.in. z Hiszpanii i Francji. Będzie się działo…
Wcześniej jednak  w listopadzie tego roku odwiedzi nas kolejna grupa uczniów w Niemiec, celem kontynuacji naszej wymiany.

4. Hannver – Piastów listopad 2017


    W dniach 18 – 25 listopada  2017 r. społeczność Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Dwujęzycznymi w Piastowie gościła w murach swojej szkoły młodzież z partnerskiej szkoły w Hanowerze. Piastów odwiedziło 10 uczniów i dwoje opiekunów z Niemiec. Spotkanie było zrealizowane w ramach  przyjaźni między Liceum a Szkołą w Hanowerze.
   Pomysłodawcą projektu była dyrektor liceum pani Hanna Babikowska a koordynatorem całego przedsięwzięcia pani Dorota Polit, nauczyciel języka niemieckiego.
    Pierwsze kontakty ze szkołą partnerską w Niemczech miały miejsce już w sierpniu, dlatego też udało  się zorganizować wymianę międzynarodową jeszcze w bieżącym roku szkolnym. Tematem przewodnim tegorocznego spotkania była „Podróż odkrywcza w poszukiwaniu  różnic i podobieństw w krajach Polski i Niemiec „, a szczególnie możliwość  swobodnej komunikacji w języku angielskim i niemieckim, co pozwoliło doskonalić umiejętności uczniów liceum   w zakresie znajomości tych języków.
   Przybyli uczniowie z Niemiec zostali zakwaterowani u rodzin uczniów liceum. Cały siedmiodniowy pobyt obfitował w bardzo intensywny program, co pozwoliło na pełną realizację celów powyższego projektu.
   Wspólną przygodę młodzież rozpoczęła spacerem po Warszawskiej Starówce i Placu Piłsudskiego, którego integralną częścią było zwiedzanie  Pałacu Kultury i uczestnictwo   w zmianie warty przy Grobie Nieznanego Żołnierza. Pierwsze chwile w naszej stolicy  wywarły niesamowite wrażanie na gościach z Niemiec. Niezwykłe emocje wywołała na pewno wizyta na Niewidzialnej wystawie, gdzie przechodząc po zaciemnionych pokojach organizatorzy dostarczyli młodym ludziom wielu wrażeń.  „Spacer” w całkowitej ciemności pozwolił odkryć zupełnie inny świat, którego istnienia często nie zauważamy i nie jesteśmy świadomi.
   Uczestnicy projektu mieli też możliwość poszerzyć swoją wiedzę na temat naszej odległej historii, którą poznali odwiedzając Muzeum Żydów Polskich Polin w Warszawie,  jak i czasów wojennych, z którymi zapoznała ich  wizyta w Muzeum Dulag 121 w Pruszkowie. Muzeum Polin jest nowoczesną instytucją kultury – muzeum historycznym. Jest też miejscem spotkań tych wszystkich, którzy pragną lepiej poznać przeszłość i którzy z historii chcą wyciągnąć wnioski   z historii oraz chcą zmierzyć się ze stereotypami i stawić czoła współczesnym zagrożeniom. Odwiedzając Muzeum Dulag 121 młodzież poznała relacje byłych więźniów oraz osób pomagających w obozie, przedstawiające ich osobiste losy, doświadczenia i emocje, wzbogacone  o reprodukcje historycznych fotografii, listów, dokumentów, autentyczne pamiątki i przedmioty, związane z codziennym życiem w nieludzkich warunkach obozu. Misją Muzeum Dulag 121 jest pielęgnowanie pamięci, zbieranie informacji i popularyzowanie wiedzy o losach wypędzonych oraz ofiarności i poświęceniu tych, którzy udzielali im pomocy, a także dokumentowanie i popularyzacja historii Pruszkowa i okolic.

   Po zaczerpnięciu wiedzy historycznej przyszedł czas na wydarzenia sportowe  i naukowe. Uczniowie z Piastowa wraz ze swoimi gośćmi zwiedzili Stadion Narodowy, poznali  historię jego budowy, jak i wszystkie ważniejsze jego miejsca użytkowe, w tym lożę, stanowisko komentatorskie, salę kryształową i  szatnie naszych najsłynniejszych piłkarzy. PGE Narodowy   w Warszawie to miejsce najlepszych wydarzeń sportowych, rozrywkowych i biznesowych, miejsce organizacji największych wydarzeń w Polsce.

   Doznania naukowe młodzi ludzie mieli możliwość zdobyć w Centrum Nauki Kopernik, gdzie każdy we własnym tempie zgłębiał tajniki wiedzy z różnych dziedzin. Zwieńczeniem wizyty   w muzeum był pobyt w Planetarium  Niebo Kopernika, gdzie młodzież obejrzała film w języku angielskim „Na skrzydłach marzeń”, przedstawiający historię wynalezienia  pierwszego samolotu.
   Uczestnicy wymiany  udali się też na wycieczkę wyjazdową, w której  ważne miejsce miało zwiedzanie przepięknej Starówki w Toruniu. Poznawaniu historii i zabytków tego pięknego miasta towarzyszyła też niecodzienna lekcja historii. Młodzież zobaczyła zbiory Fundacji Generał Elżbiety Zawackiej, Archiwum i Muzeum Pomorskie Armii Krajowej oraz Wojskowej Służby Polek. Pani Generał Elżbieta Zawacka była żołnierzem KG ZWZ-AK, powstańcem warszawskim, emisariuszką Komendanta Głównego ZWZ do Sztabu Naczelnego Wodza w Londynie, jedyną kobietą wśród 316. cichociemnych, więźniem okresu stalinowskiego, wybitnym andragogikiem  a przez wiele lat bardzo aktywnie działała też społecznie. Uczestnicy wycieczki wzięli udział   w szerokiej prezentacji sylwetki  Elżbiety Zawackiej, której 18 listopada 2008 roku Rada Miejska    w Piastowie przyznała tytuł Honorowy Obywatel Miasta Piastowa.
   Szczególną okazją do integracji była wizyta w toruńskim  Żywym Muzeum Piernika, które jest  pierwszą tego typu interaktywną placówką w Europie, gdzie poznaje się  tradycję wypieku toruńskiego piernika, historię miasta, średniowieczną kulturę i język w niezwykłej atmosferze  i z humorem. Uczniów zaciekawiła stara polszczyzna i oryginalne stroje piekarzy. Za kunszt  i fachowe wypieki uczniowie otrzymali oficjalny list mistrzowski z gratulacjami.
   Jedną z najważniejszych części wymiany było uczestniczenie we wspólnych zajęciach    w piastowskim liceum.  Niemieccy uczniowie brali udział m. in. w zajęciach języka angielskiego  i matematyki dwujęzycznej, gdzie  mieli możliwość porównana swojej edukacji z systemem edukacji w Polsce. Uczniowie piastowskiego LO od dwóch lat intensywnie współpracują  z Politechniką Warszawską. W ramach tej współpracy uczestniczyli razem z gośćmi  w anglojęzycznych seminariach z zakresu chemii medycznej na Wydziale Technologii Chemicznej Politechniki Warszawskiej.
    Podczas wizyty niemieckich gości w Polsce były też chwile na rozrywkę i ostrą rywalizację sportową. Młodzi ludzie wybrali się razem w kręgielni, gdzie drużyny polsko- niemieckie wraz  z opiekunami próbowały swoich sił w strącaniu kolejnych kręgli.
    W ramach kolejnej lekcji historii uczestnicy projektu odwiedzili też Muzeum Pałac   w Wilanowie, gdzie zobaczyli jego dekoracje i dzieła sztuki, ogrody i rzeźby w parku, a także liczne budowle i pomniki wznoszone tu od 1677 roku. Rezydencja zachowała ślady dawnych mieszkańców, ich zainteresowań i obyczajów, a także kolekcję dzieł sztuki, które tu gromadzili. Muzeum wilanowskie jest najstarszym polskim muzeum sztuki. Zostało założone w 1805 roku z inicjatywy ówczesnych właścicieli Aleksandry i Stanisława Kostki Potockich. Muzeum regularnie organizuje wystawy, prowadzi działalność naukową i dydaktyczną, jest też członkiem ARRE  – Stowarzyszenia Europejskich Rezydencji Królewskich.
   Po podsumowaniu i refleksji, a także próbie odpowiedzi na pytanie o najcenniejsze chwile  z projektu, okazało się, że największy zachwyt wśród naszych zachodnich gości budzi  polska gościnność i życzliwość. Pożegnaniom towarzyszyły ogromne wzruszenia i łzy. Młodzież   z LO w Piastowie czeka teraz z niecierpliwością na wyjazd na początku marca do Hanoweru.   Część uczniów planuje wcześniejsze wizyty u poznanych kolegów już podczas najbliższych ferii zimowych. Jednym z celów realizowanej wymiany była integracja młodzieży z Polski i Niemiec. Nauczyciele z liceum w Piastowie chcieli, aby poprzez różnorodne projekty młodzi ludzie poznali się i doświadczyli życia codziennego w kraju sąsiada. LO z Oddziałami Dwujęzycznymi  im. A. Mickiewicza realizuje tego typu projekty w celu wspierania dwujęzyczności wprowadzonej od ubiegłego roku w szkole. Wszystkie spotkania, wykłady, warsztaty, zajęcia w szkołach oraz praca przewodników odbywały się w języku angielskim. Szkoła rozpoczęła więc intensywną lekcję praktycznej nauki dwujęzyczności, która skutecznie doskonali umiejętności językowe, poszerza horyzonty i jednocześnie prowadzi skuteczne budowanie kompetencji społecznych. Takie przeżycia prowadzą często do przedłużenia znajomości po wspólnym projekcie – do prywatnych odwiedzin, korespondencji mailowej itp. – i o to właśnie chodzi!