LO im. A. Mickiewicza w projekcie e(Lo)waste
Od kilku lat nieprzerwanie młodzież piastowskiego liceum uczestniczy w wielu projektach edukacyjnych uatrakcyjniających i uzupełniających w naukę w szkole. Tym razem nauczyciele we współpracy z doradcą metodycznym Mazowieckiego Samorządowego Centrum Doskonalenia Nauczycieli, podjęli się akcji promowania troski o nasze środowisko. We współpracy z zespołem specjalistów od edukacji ekologicznej i dydaktyki oraz nauczycieli, przygotowano program edukacyjny nt. baterii i akumulatorów oraz zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego dla szkół licealnych.
Celem projektu jest poszerzenie wiedzy z zakresu budowy baterii i akumulatorów oraz sposobów postępowania z nimi jako odpadami, zdobycie wiedzy na temat korzyści płynących z recyklingu elektroodpadów, zwiększenie świadomości związanej z zagrożeniami dla środowiska oraz zdrowia człowieka wynikającej z niewłaściwego postępowania ze zużytymi bateriami/akumulatorami i elektrośmieciami, a także informowanie o lokalizacji punktów zbiórki zużytego sprzętu elektrycznego, elektronicznego i baterii dostępnych dla uczestników projektu, poszerzenie wiedzy na temat oznakowania baterii oraz elektroodpadów. Jednym z celów programu jest stworzenie narzędzi wspomagających realizację podstawy programowej dla liceów i rozwijanie umiejętności kluczowych uczniów.
Projekt zakłada holistyczne podejście do realizacji celów w formie zajęć z poszczególnych przedmiotów, ścieżek międzyprzedmiotowych oraz projektów dydaktycznych. W ramach godziny wychowawczej oraz zajęć przedmiotowych np. fizyki, matematyki, języka polskiego, angielskiego czy biologii uczniowie będą realizować różnorodne zadania, których celem będzie zdobycie lub pogłębienie posiadanej wiedzy z zakresu recyklingu baterii, akumulatorów oraz elektroodpadów. Uczniowie podczas zajęć pracować będą metodami aktywnymi umożliwiającymi im rozwój kompetencji kluczowych, wynikających z Zaleceń Rady Europy z dnia 22 maja 2018 r., jak również będą realizować wymagania wynikające z polskiej podstawy programowej. Opracowane scenariusze były tworzone m.in. w oparciu o metodę WebQuest, w której nauczyciel jest mentorem, a nie źródłem wiedzy. To uczeń będzie poszukiwał informacji, eksperymentował, analizował wskazane źródła lub efekty eksperymentów, uczył się właściwej argumentacji, wyciągał wnioski, a efektem jego pracy będzie np. spot, infografika, ankieta, debata, scenariusz gry, przygotowanie panelu dyskusyjnego lub sesji plakatowej. Scenariusze zostały opracowane w taki sposób, aby umożliwić realizację w sposób stacjonarny, zdalny lub hybrydowy. Poszczególne zajęcia oparte są o konkretne wskazania z podstawy programowej dla liceum. Dzięki temu nie są działaniami „dodatkowymi” do programu nauczania, ale są pomocą do realizacji tego materiału, który jest obowiązkowy.
W programie, na razie pod nazwą roboczą e(LO)Waste!, są już przygotowane wszystkie zaplanowane scenariusze zajęć. Ogromne podziękowania należą się też Dyrekcji, Nauczycielom oraz Uczniom Liceum Ogólnokształcącego im. Adama Mickiewicza w Piastowie, którzy realizowali w szkolnej praktyce opracowane przez naszych ekspertów scenariusze zajęć, a następnie podzielili się spostrzeżeniami i uwagami na ich temat. Pozwoliło to dopracować przygotowywany materiał tak, aby był jeszcze bardziej dostosowany do potrzeb i realiów szkoły ponadpodstawowej.
Do stworzenia koncepcji programu, zorganizowania zespołu autorów zaproszony został pan Sławek Brzózek, doświadczony ekspert ekologiczny, działający na tym polu od blisko 25 lat, a na czele zespołu autorów stoi Michał Doliński, nauczyciel i doradca metodyczny fizyki i chemii oraz specjalista-dydaktyk w Mazowieckim Samorządowym Centrum Doskonalenia Nauczycieli. Jest to pierwszy w Polsce tak skonstruowany program edukacyjny dla liceów. Wdrożenie programu nastąpi już w nowym roku szkolnym 2021/2022. Jest także interesująca koncepcja rozwinięcia programu, również poza szkołę, co będzie następować w kolejnych edycjach programu.
Tworzenie scenariuszy
Autorzy przygotowali kilkadziesiąt scenariuszy wraz z narzędziami pracy: I blok – baterie i akumulatory,
II blok – elektroodpady. W każdym z bloków, scenariusze można podzielić na trzy grupy: ścieżka edukacyjna, projekty, scenariusz na jedną lekcję.
BLOK I – baterie i akumulatory | |||
Lp. | Grupa | Przedmiot | Temat |
1 | scenariusz na lekcję | Godzina wychowawcza | Baterie – problem czy wyzwanie? Tworzymy folder informacyjny dla mieszkańców |
2 | scenariusz na lekcję | Biologia | Wpływ metali ciężkich na organizm człowieka. |
3 | scenariusz na lekcję | Fizyka | Bateria a akumulator – podobieństwa i różnice. |
4 | scenariusz na lekcję | J. angielski | How many batteries can we recycle? |
5 | scenariusz na lekcję | J. polski | Zużyte baterie i akumulatory to nie fraszka. |
6 | scenariusz na lekcję | Matematyka | Statystycznie o bateriach i akumulatorach. |
7 | projekt | Biologia | Wpływ rtęci na działanie synapsy chemicznej. |
8 | projekt | Fizyka | Owocowe baterie. |
9 | projekt | J. angielski | Why Can’t You Throw Away Batteries? |
10 | projekt | J. polski | Debata o bateriach oraz akumulatorach i co dalej? |
11 | projekt | Matematyka | Baterie i akumulatory – prawda ukryta w statystykach. |
12 | ścieżka | Biologia | Wpływ rtęci na działanie synapsy chemicznej. |
13 | ścieżka | Fizyka | Energia i sposoby jej gromadzenia. Wielkości fizyczne opisujące baterie i akumulatory. |
14 | ścieżka | J. angielski | Why are They so Important? |
15 | ścieżka | J. polski | Reklamą społeczną w niesegregowane baterie i akumulatory. |
BLOK II – elektroodpady | |||
Lp. | Grupa | Przedmiot | Temat |
1 | Godzina wychowawcza | Moja walka z elektrośmieciami. | |
2 | scenariusz na lekcję | Biologia | Wpływ aluminium i mikroplastiku na organizm człowieka. |
3 | scenariusz na lekcję | Fizyka | Czy mój smartfon, laptop i telewizor to tylko elektrośmieci? |
4 | scenariusz na lekcję | J. angielski | Today`s electronic gadgets, tomorrow electronic waste. |
5 | scenariusz na lekcję | J. polski | Co z tymi elektroodpadami? |
6 | scenariusz na lekcję | Matematyka | Elektroodpady w liczbach. |
7 | projekt | Biologia | Wpływ aluminium i mikroplastiku na organizm człowieka. |
8 | projekt | Fizyka | Co – oprócz substancji szkodliwych – jest w moich elektroodpadach? |
9 | projekt | J. angielski | Where does it all end up? |
10 | projekt | J. polski | Co tam Panie, w recyklingu… reportaż. |
11 | projekt | Matematyka | Elektroodpady, czy elektroskarby? – matematyka to rozstrzygnie. |
12 | ścieżka | Biologia | Wpływ aluminium i mikroplastiku na organizm człowieka. |
13 | ścieżka | Fizyka | Ranking kosztowności elektrośmieci. |
14 | ścieżka | Informatyka | Elektroodpady w cyfrowym świecie. |
15 | ścieżka | J. angielski | Exporting Electronic Waste – Is it worth it? |
16 | ścieżka | J. polski | Wy, którzy Rzeczpospolitą zamieszkujecie…. |
17 | ścieżka | Matematyka | Elektroodpady – skarby z szuflady. |
Testowanie scenariuszy – wyniki ankiet
W marcu tego roku z Liceum Ogólnokształcącego im. Adama Mickiewicza w Piastowie otrzymano informację o zrealizowanych scenariuszach oraz przesłano przykładowe efekty pracy uczniów. Z systemu pobrano również wyniki ankiet, które przeprowadzono wśród nauczycieli oraz uczniów. Ogólnie otrzymano 27 ankiet od nauczycieli i 302 ankiety od uczniów. Przetestowano kilkadziesiąt scenariuszy.
Opinie uczniów
Uczeń to główny beneficjent naszego projektu edukacyjnego, zatem jego opinia jest kluczowa. Otrzymano łącznie 302 ankiet uczniowskich. A oto ogólne wyniki dla wszystkich dotychczas zrealizowanych scenariuszy:
Na pytanie: Co najbardziej podobało Ci się w lekcji? Uczniowie najczęściej odpowiadali:
- możliwość dyskusji, rozmowy na interesujący temat,
- eksperymenty
- krzyżówka, quiz,
- pisanie fraszki na temat ekologiczny, parafraza tekstu, kręcenie filmu,
- możliwość dowiedzenia się o szkodliwości,
- praca w grupie.
W pytaniu dotyczącym tego:, Co uczniowie chcieliby zmienić w materiałach dydaktycznych z którymi pracowali?, zdecydowana większość odpowiedziała NIC.
Na podstawie analizy przeprowadzonych podczas pilotażu ankiet, można wyciągnąć ogólny wniosek, że opracowane materiały spełniły ich oczekiwania i bardzo dobrze wypadły w oczach uczniów.
Michał Doliński
Doradca metodyczny MSCDN