Wtorek, 15 października 2024.
W dniach 23 – 30 listopada 2019 r. gościliśmy niemiecką grupę uczniów wraz nauczycielami. Wizyta odbyła się w ramach realizowanej od trzech lat wymiany międzynarodowej, między liceum a zaprzyjaźnioną szkołą Tellkampfschule w Hannoverze. Współorganizatorem całego projektu wymiany jest też Polsko – Niemiecka Współpraca Młodzieży w Warszawie, a funkcję koordynatora z ramienia liceum dla całego przedsięwzięcia pełni nauczyciel języka niemieckiego pani Dorota Polit.
Hasłem przewodnim jesiennej wizyty zachodnich sąsiadów w Piastowie było znalezienie odpowiedzi na pytanie: „Nauki przyrodnicze czy humanistyczne – czego wolimy się uczyć?”.
Z tego też powodu uczestnicy wymiany wzięli udział w różnych zajęciach, zrealizowanych w ciągu tygodnia w piastowskiej szkole oraz uczestniczyli w wielu lekcjach wyjazdowych realizowanych w Warszawie. Były to zajęcia z historii, sztuki, języków angielskiego i niemieckiego, matematyki, biologii i chemii. Zajęcia wyjazdowe i lekcje z przedmiotów ścisłych prowadzone były anglojęzycznie, przez co uczniowie mogli doskonalić i poszerzać zakres znajomości słownictwa branżowego w języku angielskim. Dodatkową atrakcją dla młodzieży uczestniczącej w wymianie była organizacja zajęć tanecznych, zorganizowanych przez nauczyciela wychowania fizycznego z LO. W ciągu kilku wspólnych dni młodzi ludzie wraz z opiekunami i angielskojęzycznymi przewodnikami poznawali też ciekawsze miejsca w Warszawie. Jednym z najbardziej interesujących było Muzeum Powstania Warszawskiego. Podczas zajęć w tym muzeum młodzież niemiecka mogła zapoznać się z faktycznymi przyczynami i przebiegiem tego bolesnego dla Warszawy wydarzenia. Należy tu podkreślić fakt, że uczniowie z Hannoveru podczas pobytu w Polsce spotykają się z zupełnie inną oceną faktów historycznych, niż prezentowane na ich lekcjach historii.
Dużo uwagi poświęcono też zwiedzaniu i poznawaniu tła historycznego Ogrodu Saskiego, Grobu Nieznanego Żołnierza, Starówki oraz Zamku Królewskiego. To właśnie niesamowite wnętrza, architektura, freski, rzeźby, sztukaterie a szczególnie przepych tych miejsc wywarły na naszych uczestnikach największe wrażenie.
Jednym z miejsc wspólnych spotkań był też Stadion Narodowy w Warszawie. Jego architektura i funkcjonalność zaskoczyła niejednego uczestnika wymiany. Elementem wycieczek było też panoramiczne zwiedzanie Warszawy z tarasu widokowego Pałacu Kultury i Nauki. Wszyscy niemieccy goście byli bardzo zaskoczeni metropolią, jaką jest nasza stolica, jej pięknem zabytków i wkomponowujących się mnóstwem nowoczesnych apartamentów. W porównaniu do niskiej zabudowy Hanoweru, nasza stolica ma naprawdę bardzo bogatą i modernistyczną architekturę, którą możemy się szczycić. Ważnym punktem wymiany było realizowanie zajęć w Muzeum POLIN. Jest ono miejscem spotkań i dialogu tych wszystkich, którzy pragną lepiej poznać polską wielokulturowość i którzy chcą zmierzyć się ze stereotypami oraz stawić czoła współczesnym zagrożeniom, takim jak ksenofobia i nacjonalistyczne uprzedzenia. Realizacja zajęć przyczyniła się do wzajemnego zrozumienia i szacunku wśród obywateli posiadających różne narodowości. Bardzo ciekawym doświadczeniem integracyjnym było odwiedzenie Niewidzialnej Wystawy. Młodzież udała się w interaktywną podróż w niewidzialny świat z perspektywy – osób widzących i niewidomych. Pod opieką niewidomych przewodników młodzież odwiedziła specjalnie wyposażone i całkiem wyciemnione pomieszczenia, pokazujące jak poruszać się w miejskim zgiełku, jak zapłacić za kawę w barze, jak poruszać się po mieszkaniu w całkowitych ciemnościach i nie tylko… .
Każdego dnia wymiany Niemieccy goście uczestniczyli też we wspólnym bloku zajęć realizowanych w liceum. Umożliwiał on poznanie różnic pomiędzy polskim i niemieckim systemem edukacji. Uczniowie prezentowali też swoje projekty z języka angielskiego i przedmiotów przyrodniczych. Wspólnie poszukiwano odpowiedzi na pytanie postawione przed uczestnikami tegorocznej wymiany. Okazało się, że dla wszystkich chłopców z grupy polsko – niemieckiej i tylko jednej uczennicy z liceum najważniejsze są nauki przyrodnicze, z którymi chcą wiązać swoją przyszłość. Przedmiotami humanistycznymi natomiast zainteresowane są tylko dziewczęta i w tym kierunku będą rozwijać swoje pasje i umiejętności.
Podczas spotkań nie zabrakło też okazji do wspólnej zabawy. Przykładem takich inicjatyw był wyjazd do kręgielni. Uczestnicy wymiany mieli okazję, by ze sobą rywalizować w wymieszanych drużynach, umacniając tym samym zawierane przyjaźnie i planując sposoby wzajemnej komunikacji na najbliższe miesiące i kolejne lata.
Czas wymiany, był dla jej uczestników najszybciej upływającym okresem pobytu w szkole. Dał im znaczne poszerzenie wiedzy z wielu dyscyplin naukowych, rozpoczął wiele przyjaźni i zachęcił do poznawania wielokulturowości krajów europejskich. Już początku marca uczniowie z piastowskiego liceum udają się z wizytą do Hanoweru, gdzie będą uczestniczyć w dużym europejskim projekcie pt. „Europawoche”. Będzie to okazja do zaprzyjaźnienia się z młodzieżą wielu europejskich narodowości i poznania krajów ich pochodzenia. Piastowscy licealiści z niecierpliwością czekają, kiedy znów z dumą będą reprezentować szkołę i miasto oraz promować swoją ojczyznę wśród uczniów z innych krajów europejskich.