Poniedziałek, 22 kwietnia 2019. Do końca roku szkolnego pozostało 59 dni.

WYMIANA POLSKO- NIEMIECKA W MICKIEWICZU

 

 Piastów – Hannover marzec 2018

            3 marca 2018 grupa 10 uczniów wraz z opiekunami panią Dorotą Polit i panią Małgorzatą Janowską z Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Adama Mickiewicza w Piastowie udała się na ośmiodniową rewizytę do zaprzyjaźnionej szkoły Tellkampfschule w Hanowerze (Saksonia Dolna) w ramach projektu wymiany polsko- niemieckiej. Na kilka tygodni wcześniej zapoznani zostaliśmy z programem wymiany, dlatego też z niecierpliwością czekaliśmy na ten wyjazd do Niemiec.
Podróż upłynęła nam bardzo przyjemnie i w godzinach wieczornych mogliśmy się wszyscy przywitać z naszymi niemieckimi kolegami na dworcu Hauptbahnhof w Hanowerze. Po ciepłych słowach przywitania i wielu uściskach wszyscy udaliśmy  się do domów rodzinnych naszych zachodnich sąsiadów.

            Pierwszy dzień naszego pobytu, niedziela, była dniem wolnym, poświęconym rodzinie. Był to też  czas na prezentację  swoich umiejętności językowych, które jak się okazało były bardzo wysokie. Po południu niemieccy koledzy zabrali nas na krótki spacer po  Hanowerze, pokazując uroki tego pięknego miasta.

  W poniedziałek 5 marca, po raz pierwszy uczestniczyliśmy w porannych zajęciach lekcyjnych  w szkole niemieckiej. Podzieleni na dwie grupy wzięliśmy udział w zajęciach z języka francuskiego i chemii. Byliśmy zaskoczeni tym, że nasi rówieśnicy mają lekcje trwające w większości 90 minut i aż półgodzinne przerwy. Po wspólnych zajęciach nastąpiła część oficjalna, podczas której pani dyrektor Katharina Badenhop serdecznie nas powitała, podziękowała za współpracę i poprosiła o krótką autoprezentację naszych uczniów. W tym momencie mogliśmy się pochwalić naszą dobrą znajomością języka angielskiego i niemieckiego. Po skończonej prezentacji, pani Dorota Polit, powitała panią dyrektor, nauczycieli i uczniów niemieckich, bardzo serdecznie podziękowała za zaproszenie i za ciepłe przyjęcie. Obie strony wyraziły także chęć dalszej współpracy polsko- niemieckiej. Po części oficjalnej wszyscy uczestnicy  wymiany udali się na zwiedzanie w okolicy Hanoweru – pobliskiego Jeziora Maschsee, pięknego zabytkowego ratusza i innych ciekawych obiektów w mieście . Naszą uwagę przykuła ogromna ilość rzeźb współczesnej kultury, które można było spotkać co kilkanaście metrów.
            Dzień następny, wtorek, rozpoczął się szkolnym dzwonkiem o godzinie 8.00 i i udziałem w kolejnych lekcjach, tym razem z języka angielskiego. Po zajęciach udaliśmy się do przepięknego Oceanarium Sealife. Obejrzeliśmy tu ciekawe morskie żyjątka, tropikalną roślinność a przede wszystkim zapoznaliśmy się z nowym słownictwem z zoologii i botaniki. Po naszej oceanicznej wędrówce przyszedł czas na chwile relaksu i powolny powrót do naszych niemieckich rodzin.

            Środa, była dniem bardzo długo przez nasz wyczekiwanym. Pociągiem udaliśmy się do oddalonego o około 80 km  urokliwego miasteczka Goslar, leżącego u podnóży gór Harz w Dolnej Saksonii. Wraz z przewodnikiem zwiedziliśmy Kopalnię Rudy  Rammelsberg. Ubrani w kaski zjechaliśmy wagonikami w dół trasą 500-metrową, gdzie zapoznaliśmy się z historią kopalni – ze sposobem  wydobywania metali – od czasów powstania kopalni do momentu jej zamknięcia w roku  1988. Wysoka ranga zachowanych zabytków górniczych przyczyniła się do wpisania kopalni w 1992r. przez UNESCO do pomników Światowego Dziedzictwa Kulturowego. Wielu uczniów mogło wczuć się w rolę górników i spróbować dokonać odwiertów przy pomocy olbrzymiej wiertarki lub wziąć udział w inscenizowanej eksplozji celem rozdrobnienia minerałów. W kopalnianych korytarzach natknęliśmy się także na nacieki organiczne, powstałe z wody, bakterii, metali i rożnych soli. Do wydzielenia poszczególnych kolorowych elementów tych nacieków niezbędna jest wiedza z chemii, której naszym uczniom nie brakowało. Po powrocie na powierzchnię ziemi udaliśmy się na wspólny posiłek  a potem na spacer po zabytkowym mieście Goslar. Jak się okazało nie był to tylko zwyczajny spacer. Niemieccy nauczyciele przygotowali dla nas karty pracy, które zawierały szereg pytań i wskazówek dotyczących zabytków i symboli tego miasta. Po zebraniu wszystkich informacji wróciliśmy do naszego Hanoweru.

Dwa ostatnie dni naszego pobytu, czwartek i piątek, to czas poświęcony na udział w lekcjach do godziny 9.30 a potem czas na przebywanie z przyrodą.
            W czwartek byliśmy w ogrodach  Herrenhäuser Gärten  na wystawie motyli, orchidei i kaktusów. Chyba nikt z nas nie sadził,  że  istnieje tak wiele gatunków motyli, tak kolorowych i dużych. W sąsiadującej obok  wystawie z cudownym zapachem przepięknych orchidei czuliśmy się jak w zaczarowanym ogrodzie. Ogród botaniczny w Hanowerze zaoferował nam także wizytę na wystawie kaktusów. Niezwykłość tych roślin i innych sukulentów pozwoliła nam przenieść się myślami do opustoszałego Teksasu. Pod koniec obcowania z przyrodą wszyscy przeszliśmy do kolejnej części ogrodu  gdzie znajduje się piękny Zamek Herrenhausen i kolorowe groty, obfitujące w elementy sztuki współczesnej.
            Piątek był dniem dla miłośników zwierząt, gdyż zwiedziliśmy niesamowity ogród zoologiczny Erlebnis -Zoo. Jest on niezwykły, ponieważ przy efektach akustycznych zaprasza do rożnych wydzielonych zakątków świata – Afryki, Indii, Australii itp. Pomimo, iż był początek marca wszystkie zwierzęta wyszły nam na spotkanie. Niektóre z nich można było podkarmić i pogłaskać.
            Sobota to ostatni  dzień naszego pobytu w tym 500 – tysięcznym mieście. Przed południem wyruszymy w drogę powrotną do Warszawy. Nie obyło się bez wzruszeń.
Nasza współpraca ze szkolą Tellkampfschule okazała się strzałem w dziesiątkę. Przez ten okres intensywnie doskonaliliśmy nasze kompetencje językowe z języka niemieckiego i angielskiego. Poznawaliśmy różnice kulturowe i gospodarcze pomiędzy naszymi krajami. Znaleźliśmy też wiele cech wspólnych, ale też zaobserwowaliśmy wiele różnic w systemie edukacji niemieckiej. W pełni zrealizowaliśmy temat naszego projektu – „Podróż odkrywcza, w poszukiwaniu różnic i podobieństw między krajem polskim i niemieckim”.
Z niecierpliwością czekamy już na kolejny wyjazd  do Hanoweru w marcu 2019 r. na tzw. Tydzień Europejski. Do naszej zaprzyjaźnionej szkoły  przyjadą wtedy  uczniowie z innych 6 państw europejskich, m.in. z Hiszpanii i Francji. Będzie się działo…
Wcześniej jednak  w listopadzie tego roku odwiedzi nas kolejna grupa uczniów w Niemiec, celem kontynuacji naszej wymiany.

 

Hannver – Piastów listopad 2017

 


 
   W dniach 18 – 25 listopada  2017r. społeczność Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Dwujęzycznymi w Piastowie gościła w murach swojej szkoły młodzież z partnerskiej szkoły w Hanowerze. Piastów odwiedziło 10 uczniów i dwoje opiekunów z Niemiec. Spotkanie było zrealizowane w ramach  przyjaźni między Liceum a Szkołą w Hanowerze.
   Pomysłodawcą projektu była dyrektor liceum pani Hanna Babikowska a koordynatorem całego przedsięwzięcia pani Dorota Polit, nauczyciel języka niemieckiego.
    Pierwsze kontakty ze szkołą partnerską w Niemczech miały miejsce już w sierpniu, dlatego też udało  się zorganizować wymianę międzynarodową jeszcze w bieżącym roku szkolnym. Tematem przewodnim tegorocznego spotkania była „Podróż odkrywcza w poszukiwaniu  różnic i podobieństw w krajach Polski i Niemiec „, a szczególnie możliwość  swobodnej komunikacji w języku angielskim i niemieckim, co pozwoliło doskonalić umiejętności uczniów liceum   w zakresie znajomości tych języków.
   Przybyli uczniowie z Niemiec zostali zakwaterowani u rodzin uczniów liceum. Cały siedmiodniowy pobyt obfitował w bardzo intensywny program, co pozwoliło na pełną realizację celów powyższego projektu.
   Wspólną przygodę młodzież rozpoczęła spacerem po Warszawskiej Starówce i Placu Piłsudskiego, którego integralną częścią było zwiedzanie  Pałacu Kultury i uczestnictwo   w zmianie warty przy Grobie Nieznanego Żołnierza. Pierwsze chwile w naszej stolicy  wywarły niesamowite wrażanie na gościach z Niemiec. Niezwykłe emocje wywołała na pewno wizyta na Niewidzialnej wystawie, gdzie przechodząc po zaciemnionych pokojach organizatorzy dostarczyli młodym ludziom wielu wrażeń.  „Spacer” w całkowitej ciemności pozwolił odkryć zupełnie inny świat, którego istnienia często nie zauważamy i nie jesteśmy świadomi.

   Uczestnicy projektu mieli też możliwość poszerzyć swoją wiedzę na temat naszej odległej historii, którą poznali odwiedzając Muzeum Żydów Polskich Polin w Warszawie,  jak i czasów wojennych, z którymi zapoznała ich  wizyta w Muzeum Dulag 121 w Pruszkowie. Muzeum Polin jest nowoczesną instytucją kultury – muzeum historycznym. Jest też miejscem spotkań tych wszystkich, którzy pragną lepiej poznać przeszłość i którzy z historii chcą wyciągnąć wnioski   z historii oraz chcą zmierzyć się ze stereotypami i stawić czoła współczesnym zagrożeniom. Odwiedzając Muzeum Dulag 121 młodzież poznała relacje byłych więźniów oraz osób pomagających w obozie, przedstawiające ich osobiste losy, doświadczenia i emocje, wzbogacone  o reprodukcje historycznych fotografii, listów, dokumentów, autentyczne pamiątki i przedmioty, związane z codziennym życiem w nieludzkich warunkach obozu. Misją Muzeum Dulag 121 jest pielęgnowanie pamięci, zbieranie informacji i popularyzowanie wiedzy o losach wypędzonych oraz ofiarności i poświęceniu tych, którzy udzielali im pomocy, a także dokumentowanie i popularyzacja historii Pruszkowa i okolic.

   Po zaczerpnięciu wiedzy historycznej przyszedł czas na wydarzenia sportowe  i naukowe. Uczniowie z Piastowa wraz ze swoimi gośćmi zwiedzili Stadion Narodowy, poznali  historię jego budowy, jak i wszystkie ważniejsze jego miejsca użytkowe, w tym lożę, stanowisko komentatorskie, salę kryształową i  szatnie naszych najsłynniejszych piłkarzy. PGE Narodowy   w Warszawie to miejsce najlepszych wydarzeń sportowych, rozrywkowych i biznesowych, miejsce organizacji największych wydarzeń w Polsce.
   Doznania naukowe młodzi ludzie mieli możliwość zdobyć w Centrum Nauki Kopernik, gdzie każdy we własnym tempie zgłębiał tajniki wiedzy z różnych dziedzin. Zwieńczeniem wizyty   w muzeum był pobyt w Planetarium  Niebo Kopernika, gdzie młodzież obejrzała film w języku angielskim „Na skrzydłach marzeń”, przedstawiający historię wynalezienia  pierwszego samolotu.
   Uczestnicy wymiany  udali się też na wycieczkę wyjazdową, w której  ważne miejsce miało zwiedzanie przepięknej Starówki w Toruniu. Poznawaniu historii i zabytków tego pięknego miasta towarzyszyła też niecodzienna lekcja historii. Młodzież zobaczyła zbiory Fundacji Generał Elżbiety Zawackiej, Archiwum i Muzeum Pomorskie Armii Krajowej oraz Wojskowej Służby Polek. Pani Generał Elżbieta Zawacka była żołnierzem KG ZWZ-AK, powstańcem warszawskim, emisariuszką Komendanta Głównego ZWZ do Sztabu Naczelnego Wodza w Londynie, jedyną kobietą wśród 316. cichociemnych, więźniem okresu stalinowskiego, wybitnym andragogikiem  a przez wiele lat bardzo aktywnie działała też społecznie. Uczestnicy wycieczki wzięli udział   w szerokiej prezentacji sylwetki  Elżbiety Zawackiej, której 18 listopada 2008 roku Rada Miejska    w Piastowie przyznała tytuł Honorowy Obywatel Miasta Piastowa.

   Szczególną okazją do integracji była wizyta w toruńskim  Żywym Muzeum Piernika, które jest  pierwszą tego typu interaktywną placówką w Europie, gdzie poznaje się  tradycję wypieku toruńskiego piernika, historię miasta, średniowieczną kulturę i język w niezwykłej atmosferze  i z humorem. Uczniów zaciekawiła stara polszczyzna i oryginalne stroje piekarzy. Za kunszt  i fachowe wypieki uczniowie otrzymali oficjalny list mistrzowski z gratulacjami.

 

   Jedną z najważniejszych części wymiany było uczestniczenie we wspólnych zajęciach    w piastowskim liceum.  Niemieccy uczniowie brali udział m. in. w zajęciach języka angielskiego  i matematyki dwujęzycznej, gdzie  mieli możliwość porównana swojej edukacji z systemem edukacji w Polsce. Uczniowie piastowskiego LO od dwóch lat intensywnie współpracują  z Politechniką Warszawską. W ramach tej współpracy uczestniczyli razem z gośćmi  w anglojęzycznych seminariach z zakresu chemii medycznej na Wydziale Technologii Chemicznej Politechniki Warszawskiej.

    Podczas wizyty niemieckich gości w Polsce były też chwile na rozrywkę i ostrą rywalizację sportową. Młodzi ludzie wybrali się razem w kręgielni, gdzie drużyny polsko- niemieckie wraz  z opiekunami próbowały swoich sił w strącaniu kolejnych kręgli.

    W ramach kolejnej lekcji historii uczestnicy projektu odwiedzili też Muzeum Pałac   w Wilanowie, gdzie zobaczyli jego dekoracje i dzieła sztuki, ogrody i rzeźby w parku, a także liczne budowle i pomniki wznoszone tu od 1677 roku. Rezydencja zachowała ślady dawnych mieszkańców, ich zainteresowań i obyczajów, a także kolekcję dzieł sztuki, które tu gromadzili. Muzeum wilanowskie jest najstarszym polskim muzeum sztuki. Zostało założone w 1805 roku z inicjatywy ówczesnych właścicieli Aleksandry i Stanisława Kostki Potockich. Muzeum regularnie organizuje wystawy, prowadzi działalność naukową i dydaktyczną, jest też członkiem ARRE  – Stowarzyszenia Europejskich Rezydencji Królewskich.
   Po podsumowaniu i refleksji, a także próbie odpowiedzi na pytanie o najcenniejsze chwile  z projektu, okazało się, że największy zachwyt wśród naszych zachodnich gości budzi  polska gościnność i życzliwość. Pożegnaniom towarzyszyły ogromne wzruszenia i łzy. Młodzież   z LO w Piastowie czeka teraz z niecierpliwością na wyjazd na początku marca do Hanoweru.   Część uczniów planuje wcześniejsze wizyty u poznanych kolegów już podczas najbliższych ferii zimowych. Jednym z celów realizowanej wymiany była integracja młodzieży z Polski i Niemiec. Nauczyciele z liceum w Piastowie chcieli, aby poprzez różnorodne projekty młodzi ludzie poznali się i doświadczyli życia codziennego w kraju sąsiada. LO z Oddziałami Dwujęzycznymi  im. A. Mickiewicza realizuje tego typu projekty w celu wspierania dwujęzyczności wprowadzonej od ubiegłego roku w szkole. Wszystkie spotkania, wykłady, warsztaty, zajęcia w szkołach oraz praca przewodników odbywały się w języku angielskim. Szkoła rozpoczęła więc intensywną lekcję praktycznej nauki dwujęzyczności, która skutecznie doskonali umiejętności językowe, poszerza horyzonty i jednocześnie prowadzi skuteczne budowanie kompetencji społecznych. Takie przeżycia prowadzą często do przedłużenia znajomości po wspólnym projekcie – do prywatnych odwiedzin, korespondencji mailowej itp. – i o to właśnie chodzi!